Monday, 29 October 2018

Sort Hul (installationsværk)








Første installationsværk

inspirationskilde: Sarah Sze 
at indkapsle rummets 'air space'
med snor

op i højden! vigtigt vigtigt

benspænd: væg




at bygge en konstruktion/ skelet, hvorfra snoren kan udgå

at male træ 'bjælker'  +  stillads-stang  +  lærreds-rammer  SØLV





at male træ-'bjælke' rød/hvid stribet som en bom/ et element taget ud af trafikken
= afspærrings signalerende/ trafikulykke/ vejarbejde ?









at male en kulsort trekant på gulvet
- optegn trekanten med malertape
- vigtigt: geometrisk figur

at hamre en farligmasse søm og
at skrue en farligmasse skruer i
træbjælkerne!








op i højden:  at tage en spand og blande en stor mængde gips deri
                     at fylde den fjollede-lille kasserolle med en håndfuld af gipsen  
                     at forme en 4-5 forskellige klumper i gips, der kan forestille murbrokker ?

                     at male den (dagen efter) tørre gips i spand og kasserolle SØLV

                     at placere den ene træbjælke under spanden OG at balancere bommen 
                      mellem SØLV-træbjælken og der hvor kasserolle-stængerne mødes. 





vigtigt:  den sorte trekant (der kan tolkes som et hul)  tilføjer et 2-dimensionelt element
til værket, idet man ovenfra kan se snorenes linjer skære igennem trekanten
hvorfor værket virker billedligt fra denne vinkel




neon orange bomuldsgarn  +  klar blå snor
flettes og bindes rundt om træbjælker, bom, søm, skruer, rammer osv.

vigtigt:  snorene danner geometriske former i luften, der varierer i størrelse
& det negative space imellem snorene fordeles fra gulv til loft
de geometriske former kommer op i højden!








sidder man på gulvet og ser
installationen fra siden
-- kan man se, at en stor del af
den sorte trekants 'air space'
er indfanget og indrammet via
både flettede garn og ikke-flettede
tyndere garn

i virkeligheden opleves værket
bedst fra denne vinkel...










Det endelige resultat! 
der absolut ikke fungerer særlig godt i billedformat
eller måske skal værket bare ikke opleves så langt væk....

de byggemæssige elementer funger herfra - en konstruktion der omkræser et hul
MEN snor-virvaret kan ikke gennemskues herfra  =  ikke super gennemtænkt

måske kan man konkludere at værket opleves meget forskelligt fra 
forskellige vinkler, hvilket både er et installationsværk's styrke og svaghed  ?

I alt fald har forløbet været VILDT spændende og voldsomt udfordrende.
jeg kunne sagtens forestille mig at gøre brug af installations-formatet igen engang,
det er utrolig finurligt at lege med!


(: 


No comments:

Post a Comment