Kapitlet "Black-Shrike-Thorn-Cave" fra den sidste bog i Eragon-serien ('Inheritance') startede en kreativ-drageperiode - her et lækkert uddrag fra kapitlet:
She (1) shifted her tail to maintain balance, then wheeled over the city, until she located the black-shrike-thorn-cave (2) where the blood-mad-priests (3) worshipped. Tucking her wings Again, she dropped the last number of feet and, with a thunderous crash, landed on the middle of the cathedral's roof.
She dug her claws into the tiles of roof to stop herself from sliding off into the street below. Then she threw back her head and roared as loudly as she could, challenging the world and everything in it.
1 - Saphira, en mægtig hun-drage, der er forbundet med Eragon (han er hendes rytter, hun er hans drage)
2 - Den betegnelse Saphira forbinder med den her specifikke katedral, hvorfor betegnelsen refererer til katedralen. Kapitlet er set fra hendes vinkel, derfor alle de lidt besynderlige betegnelser/navneord. Thorn er en anden drage (der under tvang agerer på den onde kong Galbatorix' ordre).
3 - De præster der holder til i denne katedral. Psyko-præster der ofre deres egne lemmer til guderne (øverste præsten har hverken ben eller arme).
Kapitlet handler essentielt om at Saphira skal distrahere Thorn og hans rytter Murtagh, så Eragon og hans team hemmeligt kan finde frem til den underjordiske indgang til byen Dras-Leona (som Eragon og Varden, der er anti-Galbatorix forsøger at kapre). For at distrahere Thorn og Murtagh sætter Saphira sig for at flænse denne her katedral samtidig med, at hun forsøger at såre og trætte Thorn så meget så muligt -- kampen mellem de to sker derfor på taget af katedralen.
-- Det er præcis denne her kamp jeg bare måtte forsøge at visualisere!
Katedralen ligger i hjertet af byen og byen er beskyttet af en heftig bevogtet bymur, på den anden side af bymuren strækker sig en masse vildt landskab (eller er byen egentlig omringet af udtørret og næsten gold jord? mmh det kan jeg ikke huske). MEN det var billedet der gik igennem mit hoved, to store mægtige drager (den ene blå, den anden rød) der masseødelægger en katedral - og så byen der spreder sig ud i alle retninger rundt om dem. En by der endnu ikke er præget af panik, idet Eragon og hans team befinder sig under jorden, og derfor ikke er nået frem til byportene endnu.
Problemet var, at jeg ikke heelt havde styr på det der med drager endnu - hvordan tegner man egentlig sådan en? SÅ spændende var projektet, men der var lidt lang vej endnu til visualisering af Saphira og Thorn på taget af Katedralen i Dras-Leona.
De to ovenstående tegninger var mine første forsøg på drageskildring. Den første blev egentlig okay, men primært fordi jeg kiggede intenst efter billeder jeg fandt på Google.. Den røde drage er jeg klart mest tilfreds med, mens den blå måske er lidt for humaniseret? Med hånden op foran munden, klar til at hviske ind i øret på sin kammerat, hvorefter hun sprayer kammeraten med ild i stedet - yes, jeg var ikke helt overbevist om at jeg havde nået dragemålet endnu.
Den nederste af de to tegninger lavede jeg et par dage senere - her kiggede jeg ikke efter noget, men havde bare lyst til at eksperimentere med, hvad den første tegning havde lært mig om dragekroppen og hvordan den skrues sammen. Selvom den helt klart også er lidt humaniseret (menneskeliggjort), er jeg egentlig ret glad for kuglepensskildringen.
Næste drageforsøg er den øverste af de her to. Jeg tror jeg var blevet så glad for at bruge den samme farve og så bare arbejde med at graduerer den, på den samme drage altså - ligesom jeg havde gjort med kuglepenstegningen - så jeg forsøgte at arbejde videre herfra. Men i stedet for at bruge kuglepen, brugte jeg flydende tusch i en grønlig/petroleumsgrøn farve. Det var lidt et eksperiment, og resultatet blev en nydelig, næsten nuttede og meget pæn drage - meget renæstetisk, hvis der er noget der hedder det (?).
Dernæst kom den nederste tegning til, her vendte kuglepennen tilbage - idet jeg har nemmere ved at styre den (end tuschen fx), her i rød og grøn. Egentlig er de to drager jo rød og blå, men der var noget over den rød/grønne kontrast der fik mig til at gå den vej i stedet - også for at illustrere kontrasten mellem det gode og det onde. Egentlig præcis Harry Potter/ Voldemort farverne - Voldes røde øjne, men grønne Avada Kadavra og Harrys grønne øjne, men røde Expelliarmus i the final battle..
Den farvemæssige kontrast kan ikke være et tilfældigt valg fra Rowlings side - eller hvad?
Med med denne her røde allernederste drage havde jeg min bedste drage - den allermest farlige, takkede drage jeg havde fået konstrueret og dermed præcis rigtig og passende til Paolinis drager i Eragon-serien, der bliver beskrevet som de ædeleste/mægtigste/mest magiske/stærkeste/osv. væsner i hele Alagaësia (den verden hvor Eragon finder sted).
Dernæst til katedralskildringen!
I min gode kunsthistoriske bibel fandt jeg en række bygninger, jeg kunne bruge som inspiration (eller næsten direkte kopimateriale) til min Dras-Leona katedral. Dernæst skulle min allerfarligste drage sættes sammen med katedralen/bygningen, hvilket jeg gjorde ved at bruge lidt bagepapir og dermed helt tegne den allerbedste drage af fra den første tegning, og så tegne hårdt ned i papiret her (ovenpå bagepapiret) så dragen ikke ville miste sin glans pga. min dårlige frihånds-reproducering. En meget basic-børnetegningsagtig-metode, men brugbar nonetheless!
Men hvad med den omkringliggende by og byporten?
Ovenstående skete derfor. Men de små tændstiksmænd ødelagde tegningen.. Og hvad lavede det her underlige ild?
Ovenstående tegning: den underlige ild tæt på.
Jeg var heldigvis klog nok til at tage et billede inden ilden ødelagde alting - så her er et 'before' og ovenover kan tegningens 'after' ses.
Problemet med tegningen var mest at jeg var blevet ret glad for den simplificerede drage - og den måde den omfavner katedralen på - der her mest af alt ligner et slot. Men at dragen ikke ser glad ud, idet den ikke har intentioner om at udtrykke sin kærlighed til slottet eller beskytte det på nogen måde, men at det faktisk nærmest er det omvendte.. Det kan ilden dog sikkert bedre hjælpe med at illustrere?
Jeg tog i hvert fald dragen og slottet ud af byen og væk fra byporten og landskabet og pindemændene. Og nu ved jeg ikke helt, hvad der skal ske med tegningen - det ligner næsten et logo.
Men jeg er helt klart gladere for denne her version af slottet, mere detaljeret og mere slidt eller i hvert fald med lidt tilføjet skygger. Fotoet her kunne dog godt have været lidt lysere, men jeg ville ikke lægge et falsk filter på idet det ødelagde farverne..
Jeg er ikke ved vejs ende endnu - der er ikke flere drager i samlingen (indtil videre), men drømmen om de to drager på den egentlige sorte katedral er ikke gået i opfyldes endnu. Ideelt set vil jeg gerne lave sceneriet så stort som muligt næsten.. Et stort fedt lærred havde jeg tænkt, men jeg gider faktisk ikke arbejde med akrylmaling. Jeg fik malede en akrylmalingsdrage, men den blev ikke helt god og står stadig ufærdig hen. Og jeg er ikke helt nået til oliemalingsstadiet - lækkert at man kan blande alting og at dele af maleriet ikke tørrer i løbet af to sekunder, men det er lidt u-handigt at man ikke kan rense penslerne med vand - her jeg ikke stor fan.
Så dragearbejdet forstætter! Men der kommer nok lidt andet godt indimellem også!
Dernæst kom den nederste tegning til, her vendte kuglepennen tilbage - idet jeg har nemmere ved at styre den (end tuschen fx), her i rød og grøn. Egentlig er de to drager jo rød og blå, men der var noget over den rød/grønne kontrast der fik mig til at gå den vej i stedet - også for at illustrere kontrasten mellem det gode og det onde. Egentlig præcis Harry Potter/ Voldemort farverne - Voldes røde øjne, men grønne Avada Kadavra og Harrys grønne øjne, men røde Expelliarmus i the final battle..
Den farvemæssige kontrast kan ikke være et tilfældigt valg fra Rowlings side - eller hvad?
Med med denne her røde allernederste drage havde jeg min bedste drage - den allermest farlige, takkede drage jeg havde fået konstrueret og dermed præcis rigtig og passende til Paolinis drager i Eragon-serien, der bliver beskrevet som de ædeleste/mægtigste/mest magiske/stærkeste/osv. væsner i hele Alagaësia (den verden hvor Eragon finder sted).
Dernæst til katedralskildringen!
I min gode kunsthistoriske bibel fandt jeg en række bygninger, jeg kunne bruge som inspiration (eller næsten direkte kopimateriale) til min Dras-Leona katedral. Dernæst skulle min allerfarligste drage sættes sammen med katedralen/bygningen, hvilket jeg gjorde ved at bruge lidt bagepapir og dermed helt tegne den allerbedste drage af fra den første tegning, og så tegne hårdt ned i papiret her (ovenpå bagepapiret) så dragen ikke ville miste sin glans pga. min dårlige frihånds-reproducering. En meget basic-børnetegningsagtig-metode, men brugbar nonetheless!
Men hvad med den omkringliggende by og byporten?
Ovenstående skete derfor. Men de små tændstiksmænd ødelagde tegningen.. Og hvad lavede det her underlige ild?
Ovenstående tegning: den underlige ild tæt på.
Jeg var heldigvis klog nok til at tage et billede inden ilden ødelagde alting - så her er et 'before' og ovenover kan tegningens 'after' ses.
Problemet med tegningen var mest at jeg var blevet ret glad for den simplificerede drage - og den måde den omfavner katedralen på - der her mest af alt ligner et slot. Men at dragen ikke ser glad ud, idet den ikke har intentioner om at udtrykke sin kærlighed til slottet eller beskytte det på nogen måde, men at det faktisk nærmest er det omvendte.. Det kan ilden dog sikkert bedre hjælpe med at illustrere?
Jeg tog i hvert fald dragen og slottet ud af byen og væk fra byporten og landskabet og pindemændene. Og nu ved jeg ikke helt, hvad der skal ske med tegningen - det ligner næsten et logo.
Men jeg er helt klart gladere for denne her version af slottet, mere detaljeret og mere slidt eller i hvert fald med lidt tilføjet skygger. Fotoet her kunne dog godt have været lidt lysere, men jeg ville ikke lægge et falsk filter på idet det ødelagde farverne..
Jeg er ikke ved vejs ende endnu - der er ikke flere drager i samlingen (indtil videre), men drømmen om de to drager på den egentlige sorte katedral er ikke gået i opfyldes endnu. Ideelt set vil jeg gerne lave sceneriet så stort som muligt næsten.. Et stort fedt lærred havde jeg tænkt, men jeg gider faktisk ikke arbejde med akrylmaling. Jeg fik malede en akrylmalingsdrage, men den blev ikke helt god og står stadig ufærdig hen. Og jeg er ikke helt nået til oliemalingsstadiet - lækkert at man kan blande alting og at dele af maleriet ikke tørrer i løbet af to sekunder, men det er lidt u-handigt at man ikke kan rense penslerne med vand - her jeg ikke stor fan.
Så dragearbejdet forstætter! Men der kommer nok lidt andet godt indimellem også!
No comments:
Post a Comment